M. Beblavý navrhuje zmenu pri udeľovaní licencií na diaľkové autobusy

09.01.2015 Bratislava

Bratislava 9. januára (TASR) – Nezaradený poslanec Národnej rady (NR) SR Miroslav Beblavý chce zmeniť pravidlá, ktorými sa udeľujú licencie na diaľkové autobusové linky. Parlamentu preto predložil návrh novely zákona o cestnej doprave. Plénum NR SR by sa ním malo zaoberať na nadchádzajúcej schôdzi, ktorá má naplánovaný začiatok na 27. januára.

Súčasný zákon totiž podľa Beblavého v podstate umožňuje vyšším územným celkom (VÚC) ľubovoľne dávať či odmietať licencie dopravcom. A to aj takým, ktorí spĺňajú všetky podmienky. "Považujem to za nesprávne aj za nezmyselné," zdôraznil poslanec na dnešnom brífingu v Bratislave. Podľa neho by mali ľudia, súťaž a konkurencia rozhodovať o tom, kto má prevádzkovať diaľkovú autobusovú dopravu a nie úradníci a politici. Zároveň vidí v takomto kroku nelogickosť, keďže diaľkové autobusy kraje nedotujú, ako je to v prípade prímestských spojov.

"Dávať VÚC voľnú úvahu v tom, koho pustia alebo nepustia do diaľkovej dopravy, keď ju nefinancujú a nemajú za ňu ani reálnu zodpovednosť, je podľa nás nelogické," opísal Beblavý. V novele preto navrhuje dve zmeny. Prvou je to, že licencia na diaľkovú autobusovú dopravu sa po splnení podmienok stáva nárokovateľnou. To dnes podľa Beblavého v zákone úplne presne upravené nie je a podmienky sa týkajú napríklad technického stavu vozidiel. Druhou zmenou je vypustenie bodu zo zákona, ktorý umožňuje krajom voľnú úvahu pri tom, ako licenciu udelia.

Beblavý takto reaguje na aktuálnu situáciu, ktorá vznikla v prípade novej diaľkovej autobusovej linky z Bratislavy do Banskej Bystrice, o ktorú žiada dopravca RegioJet. Podobne na tento problém zareagoval aj ďalší nezaradený poslanec Martin Chren. Tiež navrhuje novelu zákona o cestnej doprave a rovnako ju predložil na najbližšiu schôdzu parlamentu.

Chce ňou zaviesť do praxe to, aby žiadateľ získal licenciu na diaľkovú autobusovú linku automaticky, ak sa v žiadosti zaviaže, že na jej prevádzku nebude žiadať dotácie a príspevky od štátu alebo samosprávy. "Ak by o nejakú formu podpory požiadal, licencia by mu zanikla a musel by o ňu znova žiadať v štandardnom konaní," priblížil Chren.
 

Vyberte región

mark